Hoțul de cărți
de markus zusak
Australian de origine, Markus Zusak a crescut ascultând poveşti
despre Germania nazistă, despre bombardarea oraşului München şi despre evreii
care erau mânaţi spre lagăre prin micul oraş natal al mamei lui.A ştiut dintotdeauna ce poveste voia să aştearnă pe hârtie.
„Hoţul
de cărţi" trebuia să fie o carte mică, doar circa o sută de pagini. În
copilărie tot auzeam poveşti despre München şi Viena din timpul războiului, când
părinţii mei erau copii. Două dintre poveştile spuse de mama m-au marcat. Prima
era despre bombardarea Münchenului şi a cerului în flăcări, despre cum totul
devenise roşu. A doua era despre ce văzuse ea...Într-o zi a auzit un zgomot
infernal venind de pe strada principală şi când a fugit să afle ce se-ntâmpla,
a văzut cum erau mânaţi evreii spre Dachau, spre lagărul de concentrare. În
ultimul rând se afla un bătrân, numai piele şi os, care nu reuşea să ţină
pasul. Un băiat a văzut asta şi a alergat spre el, dându-i o bucată de pâine.
Bătrânul a căzut în genunchi, i-a sărutat băiatului picioarele şi i-a mulţumit...
Dar un soldat a observat scena şi s-a apropiat, smulgând pâinea din mâna
bătrânului şi biciuindu-l pentru că o acceptase. Apoi l-a fugărit pe băiat şi
l-a lovit şi pe el. O clipă în care au existat laolaltă bunătate nemaipomenită
şi cruzime inimaginabilă, care mi s-a părut o descriere excelentă a naturii
umane. Când mi-am amintit de aceste două poveşti mi-am dorit
să le includ într-o carte mai mică, după cum spuneam. Dar rezultatul a fost
„Hoţul de cărţi", care a ajuns să însemne mult mai mult pentru mine decât
mi-aş fi putut imagina vreodată. Indiferent ce s-ar spune despre carte, de bine
sau de rău, eu ştiu că este ce am putut da mai bun din mine, şi nu cred că un
scriitor poate să-şi ceară sieşi mai mult de atât.(markus zusak)
Ţara îşi ţine răsuflarea. Moartea
nu a avut niciodată
mai mult de lucru, şi va deveni chiar mai
ocupată.
Liesel Meminger şi fratele ei mai mic sunt duşi de catre mama lor
să locuiască cu o familie socială în afara oraşului München. Tatăl
lui Liesel a fost dus departe sub şoapta unui singur cuvânt nefamiliar
- Kommunist -, iar Liesel vede în ochii mamei sale teama unui
destin similar. Pe parcursul călătoriei, Moartea îi face o vizită
băieţelului şi o observă pe Liesel. Va fi prima dintre multe întâlniri
apropiate. Lângă mormântul fratelui ei, viaţa lui Liesel se schimbă atunci
când ea ridică un singur obiect, ascuns parţial în zăpadă. Este
Manualul Groparului, lăsat acolo din greşeală, şi este prima ei carte
furată.
Astfel începe o poveste despre dragostea de cărţi şi de cuvinte,
pe măsură ce Liesel învaţă să citeasca cu ajutorul tatălui ei adoptiv, care cânta
la acordeon. În curând, va fura cărţi de la incendierile de
cărţi organizate de nazişti, din biblioteca soţiei primarului, şi de
oriunde le mai putea găsi.
Hoţul
de cărţi este
o poveste despre puterea cuvintelor de a creea lumi. Cu o scriitură superb
măiestrită şi arzând cu intensitate, premiatul autor Marcus Zusak ne-a
dăruit una dintre cele mai durabile poveşti ale timpurilor noastre.
O ALTĂ FAȚĂ
A ADEVĂRULUI
„Probabil că este corect să spun că, în toți anii în care Hitler a fost la conducere, nici o persoană nu a fost capabilă să-l servească pe Führer la fel de bine ca mine. Un om nu are o inimă ca a mea. Inima omenească este o linie, în timp ce a mea este un cerc și posed abilitatea infinită de a fi la locul potrivit în momentul potrivit. Consecințele acestui lucru sunt că mereu găsesc oameni în cel mai bun moment al lor și în cel mai rău. Văd urâțenia și frumusețea lor și mă întreb cum poate ceva să fie în două feluri în același timp.”
„Probabil că este corect să spun că, în toți anii în care Hitler a fost la conducere, nici o persoană nu a fost capabilă să-l servească pe Führer la fel de bine ca mine. Un om nu are o inimă ca a mea. Inima omenească este o linie, în timp ce a mea este un cerc și posed abilitatea infinită de a fi la locul potrivit în momentul potrivit. Consecințele acestui lucru sunt că mereu găsesc oameni în cel mai bun moment al lor și în cel mai rău. Văd urâțenia și frumusețea lor și mă întreb cum poate ceva să fie în două feluri în același timp.”
Un schelet
acoperit de o mantie neagră și un craniu care rânjește la noi cu găvanele goale
– imaginea care însoțește toate poveștile de groază atunci când ,,doamna cu
coasa’’ ia forma unui personaj în carne și oase.Oricât
de mult am dori sa nu fie adevărat, simpla imagine a unui morman de oase e
suficientă să ne pună pe fugă.De obicei, toți facem prima oară cunoștiință cu
moartea la o vârstă fragedă, fără să ne dăm seama și fără să-i știm
numele.Apoi, pe măsură ce creștem, începem să o ,,vedem’’ cum plutește în jurul
nostru, luându-ne ființe dragi, persoane pe care le regretăm pentru că nu le-am
cunoscut mai bine, străini de care nu auzisem niciodată înainte.Apoi, desigur,
vine ziua în care ne întâlnim cu ea față în față.Moartea parcă e de vină pentru
tot, pentru fragilitatea lucrurilor, pentru dispariție și pentru uitare.O urâm
și ne temem de ea deopotrivă. Suntem siguri că : a)este nemiloasă; b)atunci când
au loc catastrofe și ucideri în masă, lumea devine terenul ei de joacă.
Dar daca toate ,,prejudecățile’’ pe care le avem despre
moarte ar fi greșite?
Zvonul cum că razboiul și moartea sunt cei mai buni
prieteni l-a inspirit și pe Markus Zusak (,,cine s-ar descurca mai bine să spună o poveste plasată în
timpul celui de-al Doilea Război Mondial?Până la urmă, moartea a fost peste tot
în vremea aceea...’’). La început ,,legendele'' și-au
spus cuvântul – paginile dezvăluiau aspectul macabru,iar morții îi
plăcea la nebunie rolul său și cruzimea sa caracteristică.Dar o imaginație vie
poate schimba orice, iar o idee noua e perfectă ca să te pună pe gânduri.
,,Hoțul
de cărți’’ vorbește despre moarte, dar nu în felul în care s-a vorbit până
acum. Răsuflarea ei se simte printer pagini … la propriu, deoarece ea este cea
care narează totul.Uneori, am simțit tonul unei confesiuni în care acuzatul
vrea să-și ,,spele imaginea,, . Începe cu un ,,mic adevar’’ :
,, Vei muri. Încerc,cu toată onestitatea,să fiu veselă cu privire la acest subiect,deși majoritatea oamenilor sunt stânjeniți să creadă în mine, în ciuda protestelor mele. Vă rog, aveți încredere în mine! Cu siguranță, pot fi veselă. Pot fi amabilă. Agreabilă. Afabilă. Și astea-s doar cele cu litera a. Doar nu mă ruga să fiu drăguță. Drăguță nu are nimic de-a face cu mine. ’’
Oamenii nu sunt singurii care au parte de job-uri pe
care le urăsc sau de sarcini neplăcute pe care sunt obligați să le
îndeplinească.Naratoarea se confruntă cu aceeași problemă.A fost prin multe
locuri și a văzut destule încât să-și dorească o vacanță; e suficient de
înțeleaptă încât să privească războiul cu mult mai multă neplăcere decât
oamenii care l-au provocat sau decât cei care au alergat spre el.Într-o lume
crudă, moartea are sufletul unui artist, iar singura ei consolare sunt
contemplarea culorilor și poveștile oamenilor.
,, Da, am văzut foarte multe lucruri în această lume.Asist la cele mai mari dezastre și lucrez pentru cei mai mari răufăcători.
Dar mai sunt și alte momente.
Există unele povești (doar câteva, după cum am sugerat mai devreme) cărora le permit să mă distrugă în timp ce lucrez, exact cum fac culorile.Le iau din cele mai ghinioniste și neobișnuite locuri și mă asigur că mi le amintesc în vreme ce-mi fac treaba. Hoțul de cărți este o astfel de poveste. ’’
,, într-unul dintre nenumăratele mele portofele, i-am păstrat povestea pentru a o spune și altora. Este una dintre nenumăratele pe care le port, fiecare în parte extraordinară. Fiecare fiind o încercare – o uriașă încercare riscantă – de a dovedi că voi și existența voastră umană meritați.
Aici este.Una din câteva.
Hoțul de cărți.
Dacă aveți dispoziție, veniți cu mine.Vă voi spune o poveste.
Vă voi arăta ceva. ’’
,, De fapt, este o povestioară, printre altele, despre:
• o fată• niște cuvinte• un acordeonist• niște nemți fanatici• un boxer evreu• și destul de multe furtișaguriL-am văzut pe hoțul de cărți de trei ori. ’’
PERSONAJELE
O poveste
fără personaje e de fapt o pânză fără culori ...
,,Era
o fată.
În Germania nazistă.
Ce convenabil era că descoperea puterea
cuvintelor.’’
Când Liesel
a ajuns la familia Hubermann, iar Germania își schimba fața, ea nici măcar nu
știa ce înseamnă cuvântul comunist.Când o va face, va înțelege că este și
motivul pentru care părinții ei au dispărut și câte poate ascunde un cuvânt. Găsește
Manualul groparului în ultima zi în care-și vede mama și fratele,carte care
înseamnă un adio și un început.Destinul i-a aruncat la picioare Manualul
groparului,intuiția a facut-o să-l vadă,iar dorința de a-l citi a motivat-o să
descopere cuvintele.Și cum după o carte urmează întotdeauna alta,Liesel nu s-a
limitat numai la aceasta.Furtișagurile continuă pe baza principiului ,,când
viața te fură,trebuie să o furi înapoi’’.Cum poate un cititor pasionat,chiar
și unul în devenire,să supraviețuiască fără ele?Învață cuvintele alături de
Hans, Max o învață cum să le pună în slujba imaginației și să coloreze lumea cu
ele, iar nevasta primarului îi pune biblioteca la dispoziție (într-un fel...).
Toți o ajută pe Liesel să intre în universul literaturii și să-și revendice
menirea de scuturător de cuvinte,să împrăștie cuvinte de parcă ar fi praf de
zâne.Când te gândești că totul a început cu niște cuvinte zugrăvite pe pereții
pivniței...
,, Aveți încredere în mine, cuvintele urmau să
vină, și când vor fi sosit, Liesel le va ține în mână ca pe niște nori și le va
presăra ca o ploaie. ’’
,, Am urât cuvintele și
le-am iubit, și sper că le-am orânduit bine. ’’ (L)
Rosa și Hans
Hubermann
,, Nu aștepta cu adevărat vreun cadou, știind
că Hubermannii erau practic lefteri, încă plăteau datorii și chirie mai rapid
decât veneu banii.Poate o mâncare ceva mai bună. Spre surpriza ei, în ajunul
Crăciunului, după ce a fost la biserică, la miezul nopții, cu mama, papa, Hans
junior și Trudy, a juns acasă și a găsit ceva împachetat în hârtie de ziar sub
bradul de Crăciun.
-De la Sfântul Nicolae, zise papa, dar fata
nu s-a lăsat păcălită.
Îi îmbrățișă pe ambii părinți sociali, care
aveau încă zăpadă ninsă pe umeri.’’
Numele
nu putea să fie mai potrivit. Precum un trandafir înconjurat de spini, inima Rosei
se ascunde în spatele unor ocări de fațadă pe care le are pregătite pentru
toată lumea.La început, când te lovești de caracterul ei rece și dornic de
harță, ai putea cu ușurință să crezi că ai de-a face cu prototipul mamei
vitrege, care ia în grijă un copil doar din obligație și îi reamintește
constant unde îi e locul.În cazul ei, afecțiunea este bine închisă sub lacăt,
dar reușește uneori să se arate la suprafață.Face tot ce poate pentru cei dragi
și se descurcă în situații critice.Genul de femeie care te-ar îmbrățișa și apoi
te-ar trimite la plimbare de parcă nu s-ar fi întâmplat nimic.Hans – acordeonist, zugrav și cel caruia Liesel nu
așteaptă prea mult să-I spună papa. Amintind cumva de Atticus Finch din ,,Să
ucizi o pasăre cântătoare’’, bunătatea, înțelepciunea și corectitudinea de care
dă dovadă Hans stârnește în cititor doar admirația și respectul. Singurul rău pe care-l face este
neintenționat, rezultat al acțiunilor prin care dorea să facă ce e mai
bine.Fără să stăpânească el însuși pre bine cititul și cuvintele, o îndrumă pe
Liesel în marea pasiune a vieții sale.Alături de el, hoțul de cărți va învăța
ce înseamnă adevărata dragoste părintească și bunătatea, într-o lume care se
clatină permanent într-o parte și cealaltă a balanței.Hans este un personaj pe
care ajungi să-l îndrăgești atât de mult încât ai vrea să-i construiești o
statuie.
Max
Vandenburg - băiatul cu păr precum penele
,, Unde
e lupta? se întreba el.
Unde e voința de a mai rămâne? (...)
Când moartea o să mă prindă, a jurat
băiatul, ea va simți pumnul meu în față.’’
Evreul poveștii, cel căruia unii vor să-i facă rău,
iar alții încearcă să-l salveze.Prezența lui îți amintește de neputința de a
proteja și de a lua apărarea cuiva în fața cruzimii și credințelor oarbe ale
altora. Țara
se întoarce împotriva sa și a familiei sale.Cariera sa de boxer se încheie,iar cel care odată era
obișnuit să învingă prin propriile forțe trebuie să depindă de destin și de
sprijinul celorlalți. Este salvat de o
promisiune și ajunge în pivnița Hubermannilor,unde găsește adăpostul de care are nevoie.
,, Odată cu trecerea timpului, eu și fata am
înțeles că avem unele lucruri în comun. ’’
La
fel ca Liesel,Max este adus în casă după ce familia i-a fost luată.Dar asemănările
dintre ei nu se opresc aici.Este
singurul membru al familiei care-i înțelege dragostea pentru cărți. Împreună
fac o echipă bună.Atras
și el de cuvinte, o încurajează pe Liesel să se joace cu ele,să construiască cu
ajutorul lor imagini de o frumusețe cât mai mare.Cu
interesul ei pentru cunoaștere și ideile copilărești, îl distrage pe Max de la
lumea de afară și îi păstrează mintea limpede.Având în vedere părerea pe care o ai despre oamenii
care împart pumni în stânga și-n dreapta, Max îți depășește cu mult așteptările.Este
o fire calmă, gânditoare, inteligenta,profundă,atrasă de literatură și vorbe înțelepte.
Rudy
Steiner - băiatul cu părul de culoarea lămâii
,, Nebun sau nu, Rudy a fost mereu destinat să-i
fie lui Liesel cel mai bun prieten.Cu siguranță, un bulgăre în față era
începutul perfect pentru o prietenie îndelungată. ’’
Atletul
său favorit este Jesse Owens, un atlet de culoare.Vă mai amintiți atunci când
erați mici și admirați atât de mult un personaj din desene sau un jucător de
fotbal încât vroiați să aveți stickere, tricouri,rechizite cu fețele lor? Ruby
și-a admirat idolul până la extrem: a alergat pictat în negru în țara
naziștilor care pândeau de peste tot. A știut că vrea să fie prieten cu Liesel
de cum a văzut-o.Escapadelel lor copilărești – întrecerile, ciondănirile
amuzante, furtișagurile – au umplut paginile de viață și de melancolia
vacanțelor de vară ale anilor trecuți. Escapade în care au lăsat în urmă pentru
câteva ore case cenușii, foamete și neliniște.
De fapt, nu știu câți dintre noi se pot lăuda cu asta,dar am auzit povești de la părinți/bunici care apelau și ei la furtișaguri de mâncare în timpul perioadei comuniste. Modurile în care se furișau,în care se ascundeau /fugeu de paznic și la sfârșitul zilei își împărțeau prada sunt redate asemănotor în carte.Acest amestec dintre narațiunea cărții și poveștile auzite m-a amuzat într-un mod plăcut.Ambele surse se susțineau una pe cealaltă și totul a devenit credibil. Singura cale de a menține istoria și tot felul de cunoștințe cât mai vii este aceea de a le transmite mai departe.Sunt tot felul de povești care merită reamintite.
Vrăjitorii combinau ingrediente pentru a-și desăvârși poțiunile.Meșteșugul de a împleti cuvinte necesită cumva același farmec.Unul are bagheta, celălalt condeiul, ambii folosesc magie.Dar, la fel ca-n cazul magiei (albă sau neagră), așa și cuvintele pot fi folosite ca o binecuvântare sau ca un blestem.Depinde de om și de scopul în care vrea să le folosească. Vrăjitorii care le mânuiesc – scuturătorii de cuvinte – au puterea de a schimba vieți.Se luptă între ei, fiecare pentru cauza în care crede.Un mod de a-și materialize vraja îl reprezintă cărțile. Mii de cuvinte combinate pentru a stârni suflete, pentru a crea o ancoră împotriva derivei – atunci când timpul vrea să deschidă un gol între trecut și prezent,iar cunoștiințele pentru care omenirea a sacrificat ani ca să le afle și memoriile tuturor riscă să fie pierdute.De asemenea,nimeni nu poate manipula fără cuvinte.
De la prima până la ultima pagină, ,,Hoțul de cărți’mi-a dat numai stăricontradictorii. Citeam sau nu o carte pentru ,,copii’/tineri? (Pentru că,dintr-un motiv sau altul,mulți au impresia că toate cărțile pentru adolescenți se rezumă la idile,ființe supranaturale și finaluri fericite…).Până la urmă,cred că maturii și copilăroșii ar trebui să încheie o înțelegere: este o carte pentru toate vârstele. Poți simți din cauza atât pierdere, cât și speranță,iar prin cuvintele ei lumea poate fi incertă și periculoasă sau plină de posibilități. Naratoarea noastră nu este singura impresionată – amestecul ăsta de bunătate și răutate al oamenilor te lasă fără grai și cu multe semen de întrebare. Presupun că dacă lucrurile ar sta altfel,până și realitatea ar primi critici literare.Cine știe?Poate numai complexitatea noastră și faptul că avem două ,,fețe’’ face moartea atât de interesată de poveștile noastre. Nu știu dacă a existat sau nu o Liesel Meminger,un copil care să se îndrăgostească de cărți în vremurile tulburi ale unui război. Putem rămâne cu idea că măcar cineva – oricine – a avut inspirația să-și asume rolul ăsta, că a liniștit spiritele agitate ale celorlalți printr-o ploaie domoală de cuvinte.
De fapt, nu știu câți dintre noi se pot lăuda cu asta,dar am auzit povești de la părinți/bunici care apelau și ei la furtișaguri de mâncare în timpul perioadei comuniste. Modurile în care se furișau,în care se ascundeau /fugeu de paznic și la sfârșitul zilei își împărțeau prada sunt redate asemănotor în carte.Acest amestec dintre narațiunea cărții și poveștile auzite m-a amuzat într-un mod plăcut.Ambele surse se susțineau una pe cealaltă și totul a devenit credibil.
ÎN SPATELE CORTINEI GERMANIEI NAZISTE
“ Avem în minte aceste imagini cu băieţi
mărşăluind impecabil şi salutând cu Heil Hitler şi ideea că toată lumea în
Germania gândea la fel. Dar mai existau copii rebeli care nu respectau regulile
şi oameni care îi ascundeau pe evrei şi pe alţi oameni în casele lor. Aşadar, Germania
nazistă avea şi o altă latură” declară Zusak într-un interviu
publicat în The Sydney Morning Herald.
La istorie mereu auzeam Germania a făcut asta,aia,a complotat cu x,l-a
atacat pe y,a lăsat în urmă un număr cu destule cifre de oameni morți.Țara
celor dornici de supremație și capabili de fapte odioase – genul de țară în
care toată lumea aruncă cu roșii în timp ce o huiduie.
Dar nimeni nu mi-a spus că lucrurile nu stăteau chiar așa.Nimeni nu
mi-a spus că naziștii,oricât își venerau rasa,ridicau armele împotriva
propriilor oameni – germani care nu înțelegeau ce e cu toată ura asta împotriva altora,germani care
au văzut cum prieteni și vecini (evrei sau nu) de-ai lor erau jefuiți, aruncați
în stradă,persecutați, germani care erau pedepsiți dacă încercau să se opună și
să fie oameni, germani care nu prea aveau ce mânca și a căror viață era
constant în pericol.Cărți care au în centru oamneni simpli ai Germaniei naziste
ne arată clar că mulți dintre ei (cei care nu îl venerau pe Führer și ideile lui și care nu erau
psihopați înnăscuți sau avizi de putere) au avut de suferit de pe urma
războiului altora la fel ca restul.
CUVINTE ȘI CĂRȚI
Ştiu bine că oamenii se cuceresc
mai uşor prin cuvinte decât prin cărţi: toate mişcările importante înregistrate
de istorie datorează mult mai mult oratorilor decât scriitorilor.
„Cuvintele. De ce trebuiau să existe? Fără ele,
nu ar mai fi nimic din toate astea. În lipsa cuvintelor, Fuhrerul nu era nimic.
Nu ar fi prizionieri care șchiopătează, nevoia de consolare sau de trucuri cu
vorbe care să ne facă să ne simțim mai bine. La ce sunt bune cuvintele?”
Vrăjitorii combinau ingrediente pentru a-și desăvârși poțiunile.Meșteșugul de a împleti cuvinte necesită cumva același farmec.Unul are bagheta, celălalt condeiul, ambii folosesc magie.Dar, la fel ca-n cazul magiei (albă sau neagră), așa și cuvintele pot fi folosite ca o binecuvântare sau ca un blestem.Depinde de om și de scopul în care vrea să le folosească. Vrăjitorii care le mânuiesc – scuturătorii de cuvinte – au puterea de a schimba vieți.Se luptă între ei, fiecare pentru cauza în care crede.Un mod de a-și materialize vraja îl reprezintă cărțile. Mii de cuvinte combinate pentru a stârni suflete, pentru a crea o ancoră împotriva derivei – atunci când timpul vrea să deschidă un gol între trecut și prezent,iar cunoștiințele pentru care omenirea a sacrificat ani ca să le afle și memoriile tuturor riscă să fie pierdute.De asemenea,nimeni nu poate manipula fără cuvinte.
La fel ca și hoțul de
cărți, îți poți ascunde fața în spatele coperților și te poți adăposti în
mirosul paginilor atunci când realitatea delăsătoare bate la ușă. Moartea are
poveștile oamenilor,iar oamenii au poveștile cărților,poveștile altora.Poate că unii dintre noi
ar fi cam sceptici… ,,Cui îi arde de citit atunci când bombele cad din cer, iar
oamenii mor pe capete ?! ‘’ Ar trebui să ne fie milă de cei care nu
supraviețuiesc realității cu ajutorul cărților,muzicii sau al artei în
general, de cei care nu caută frumosul și se mulțumesc cu puțin.
Faptul că Liesel salvează o carte din cenușa unui foc muribund poate fi
privit simbolic. Oricât ai vrea să scapi de ele, micuțele astea mereu vor scăpa
cumva din ghearele distrugerii.Cei care au căzut sub vraja lor înțeleg dorința
de a le fura și cu greu rezistă tentației.
Am vrut să-i vorbesc hoțului de cărți despre
frumusețe și brutalitate.Dar ce-i puteam spune despre acele lucruri pe care
deja le știa?Am vrut să-i explic că, în mod constant, supraestimez și
subestimez omenirea – că rareori pur și simplu o estimez.Am vrut să o întreb
cum același lucru putea fi și urât, și plin de glorie, iar cuvintele ei atât de
osânditoare și strălucite.Nici unul dintre aceste lucruri însă nu mi-a ieșit
din gură. Tot ce am fost capabilă să fac a fost să mă întorc spre Liesel
Meminger și să-i spun singurul adevăr pe care-l știu. l-am zis hoțului de cărți
și vi-l spun acum dumneavoastră.
∞
O ULTIMĂ OBSERVAȚIE DE LA NARATOAREA DUMNEAVOASTRĂ ∞ Sunt bântuită de oameni.
De la prima până la ultima pagină, ,,Hoțul de cărți’mi-a dat numai stăricontradictorii. Citeam sau nu o carte pentru ,,copii’/tineri? (Pentru că,dintr-un motiv sau altul,mulți au impresia că toate cărțile pentru adolescenți se rezumă la idile,ființe supranaturale și finaluri fericite…).Până la urmă,cred că maturii și copilăroșii ar trebui să încheie o înțelegere: este o carte pentru toate vârstele. Poți simți din cauza atât pierdere, cât și speranță,iar prin cuvintele ei lumea poate fi incertă și periculoasă sau plină de posibilități. Naratoarea noastră nu este singura impresionată – amestecul ăsta de bunătate și răutate al oamenilor te lasă fără grai și cu multe semen de întrebare. Presupun că dacă lucrurile ar sta altfel,până și realitatea ar primi critici literare.Cine știe?Poate numai complexitatea noastră și faptul că avem două ,,fețe’’ face moartea atât de interesată de poveștile noastre. Nu știu dacă a existat sau nu o Liesel Meminger,un copil care să se îndrăgostească de cărți în vremurile tulburi ale unui război. Putem rămâne cu idea că măcar cineva – oricine – a avut inspirația să-și asume rolul ăsta, că a liniștit spiritele agitate ale celorlalți printr-o ploaie domoală de cuvinte.
„Te
pune pe gânduri, este o proză triumfătoare și tragică în același timp, îți taie
răsuflarea."
(The Guardian)
„Superbă
și deosebit de ambițioasă.Este genul de carte care îți poate schimba viața, e
credibilă și plină de speranță." (The
New York Times)
„O
poveste care te marchează și te cucerește." (The
Miami Herald)
„Povestea este remarcabilă prin tragismul
ei unic şi pentru că este nevoie de un talent special să poată fi redate
momentele sale de frumuseţe printre ruine"(Philadelphia Inquirer)
„Zusak a făcut un lucru util suspendând
povestea pe experienţa unui civil german, nu pe a unui supravieţuitor din
lagăr, umanizând alegerile pe care oamenii simpli a trebuit să le facă în faţa
Führer-ului"(San Francisco Chronicle)
„Dincolo de primele pagini care pot părea
confuze la prima vedere, cititorul va fi absorbit şi mistuit de poveste"
(Washington Post)
„Markus Zusak nu a scris într-adevăr
'Harry Potter şi Holocaustul', dar se simte în acest fel. 'Hoţul de cărţi'
balansează la limita ficţiunii pentru adulţi şi tineri (...) Deplânge mizeria
umană, dar sărbătoreşte puterea limbajului. Poate încuraja adolescenţii să
citească, are elemente de fantezie. şi este o carte care conferă o
automulţumire strălucitoare celui care este dispus să se confrunte cu ea".
(New York Times)
Detalii
Editura: RAO
An apariție (lb.ro.): 2011,2014;
(originală)2005
Nr. pagini: 568
Filmul: The Book Thief
Foarte frumoasă recenzia ta și o noutate. Ai oferit foarte multe detalii care, din păcate, uneori ar putea plictisi. Nu a fost cazul, pentru că am citit cu mare drag i am simțit că, într-adevăr, chiar ai pus suflet! :) Mulțumim, și eu am citit romanul și mi-a plăcut nespus de mult!
RăspundețiȘtergereMulțumesc mult!Am încercat să scriu cumva despre toate ideile pe care le-am înțeles și despre toate personajele la care am ajuns să țin.Cred că atunci când vine vorba de cărți de genul ăsta, fie e foarte ușor să spui ce crezi despre ele, fie foarte greu, pentru că vrei să fie cât mai bine.Mulțumesc pentru apreciere!
RăspundețiȘtergere